ORIGINEEL : Waterloop A625 Voor de de invoering van de watertoets : "Voorlopig worden er (rond de A625 beek) nog een aantal bouwvergunningen toegekend maar binnen de wettelijke beperkingen, wordt er zoveel mogelijk rekening mee gehouden om in natte gebieden het aantal bouwvergunningen te beperken. Probleem is dus dat er voorlopig een wettige basis ontbreekt om in natte gebieden bouwvergunningen te weigeren. In die gevallen wordt het terrein vaak gewoon opgehoogd alvorens te bouwen. Dit gebeurde ondermeer voor de OCMW-verkaveling. ... Na na de invoering van de watertoets (situatie nu): "De invoering van een duidelijke watertoets, zoals nu vastgelegd in het decreet, zou hiervoor een goede oplossing kunnen bieden. Op basis daarvan kunnen namelijk vergunningen geweigerd worden." |
NA AANPASSING : Waterloop A625 Beoogde resultaat - voorkomen van wateroverlast langsheen de waterloop Oplossingenscenario's - In Walem is een nieuwe verkaveling voorzien. In samenspraak met de stad Mechelen is reeds beslist dat alle woningen gescheiden zullen aangesloten worden Er moet overleg komen over : - Afkoppelen van woningen en bedrijven - opleggen van plaatselijke opvang en vertraagde afvoer van het regenwater (regenwaterputten, hergebruik van regenwater, plaatselijk infiltreren indien dat kan, .) - Voorzien van bufferingsmogelijkheden Keuze scenario Een overleg zal alleszins de eerste stap zijn die moet genomen worden. Verder zal moeten onderzocht worden welke van de voorgestelde mogelijkheden de meest haalbare en wenselijke is. |
Met dit plan wil de provincie Antwerpen (PROVANT) samen met de verschillende gemeentes een DUurzaam LOcaal waterbeleid uitwerken. De DuLo plannen zijn ingedeeld per waterbekken. Walem (met Mechelen) zit in het Beneden-Nete gebied. In de projectorganisatie zit Schepen Lamon als vertegenwoordiger van de stad Mechelen.
"Beleidskader : Op 14 november 2003 verscheen het decreet betreffende het integraal waterbeleid in het Belgisch Staatsblad.
In 2002 werd door het Vlaamse Gewest de code van de goede praktijk voor duurzaam lokaal waterbeleid opgesteld. ....
Deze code van goede praktijk is een handleiding voor het planmatig waterbeleid in Vlaanderen. Enerzijds worden een aantal
essentiële stappen beschreven om te komen tot een duurzaam lokaal waterbeleid. (DuLo waterplan) Op gemeentelijk niveau is vooral de samenwerkingsovereenkomst 2002-2004 'Milieu als opstap naar duurzame ontwikkeling' een
sterke stimulans voor het nastreven van integraal waterbeheer. Via de reeds eerder vermelde samenwerkingsovereenkomst 'Milieu als opstap naar duurzame ontwikkeling (2002-2004) worden gemeenten gestimuleerd om mee te werken aan de opmaak van de deelbekkenbeheerplannen. Over de watertoets (blz 85) : "De gemeente, als vergunningsverlenende overheid, dient de watertoets uit te voeren. Bijgevolg kan in Vlaanderen vanaf 24/11/2003 niet meer gebouwd worden op gronden die regelmatig dreigen te overstromen, ..." "Bij het uitvoeren van de watertoets dient verder rekening gehouden te worden met de verschillende waterbeheerplannen van zodra deze vastgelegd zijn (waterbeleidsplannen, bekkenbeheerplan, deelbekkenbeheerplan" (=DuLo)) Aangezien de stad niveau 2 van de samenwerkingsovereenkomst "milieu als opstap naar duurzame ontwikkeling 2002-2004" heeft onderschreven engageert zij zich tot de projectorganisatie, de opmaak van de doelstellingennota (basisinventarisatie, discussienota, knelpunten, oriënterend overleg, streefbeeld), een actieplan (DuLo-waterplan) en de uitvoering van prioritaire projecten uit het actieplan." |