Naar aanleiding van onze aanvraag tot openbaarheid van bestuur ontvangen
we een copy van de beslissing van de Bestendige Deputatie.
De Deputatie bevestigt in beroep de weigering van stedenbouw.
1 januari 2008 :
Het nieuwe jaar gaat van start zonder een beslissing van de Deputatie.
De hoorzitting dateert al van september 2007. Het negatief advies van de provinciale dienst water
is al van 2 augustus binnen.
Toch slaagt men er niet in om de knoop door te hakken. Als we informeren bij de administratie blijkt dat
de beslissing week na week wordt uitgesteld. De reden hiervoor is onduidelijk.
20 oktober 2007 :
In Mechelen wordt de CDO partij van burgemeester Somers opgeschrikt door de aanhouding van
hun schepen van financien Leo Stevens. De partijgenoten van Stevens ontkennen dat ze iets wisten van de
verdachte giften aan hun partij. (
artikel HLN
)
Het
complete overwegingsdocument (zie blz 483 voor het gebied rond beek A625) kan men raadplegen via de website
www.volvanwater.be.
De aangepaste plannen worden nu door het CIW onderzocht. Ten laatste op 22 december 2007 zal de Vlaamse regering dan de plannen bekrachtigen.
18 september 2007 :
De verkavelaar Jan Belmans mag zijn zaak komen bepleiten voor de Bestendige Deputatie. Hij pakt uit met maar liefst
drie verschillende alternatieven voor de verkaveling.
De procedure voorziet niet dat omwonenden kunnen worden gehoord.
" ... de percelen volgens de gegevens van de nieuwe provinciale geoloketten
in recent overstroomd gebied zijn gelegen (ROG kaart versie 09/2006). Volgens het digitaal hoogtemodel liggen
de betreffende percelen duidelijk lager dan de omliggende bebouwde percelen. De percelen komen onder water
te staan bij onvoldoende afvoer van de waterloop 6025 naar de Beneden Nete, bij hoge waterstanden in de Nete en
overvloedige neerslag. Zij hebben dus duidelijk een waterbergende functie voor de omgeving. Door het ophogen
van de gronden, noodzakelijk om ze bouwrijp te maken, gaat natuurlijk bufferend vermogen van het gebied verloren.
De ophoging heeft een nefaste invloed op de waterhuishouding en de waterbeheersing van het gebied..."
voorjaar 2007 :
De Deputatie vraagt opnieuw de provinciale dienst waterbeleid om advies.
december 2006 :
De verkavelaar gaat in beroep tegen de weigering van de verkavelingsvergunning bij de Bestendige Deputatie.
begin december 2006 :
Naar aanleiding van het openbaar onderzoek rond de deelbekkenplannen sturen we een bezwaarschrift naar de bekkenbeheerder.
Hiermee willen we reageren tegen het feit dat alle bewarende elementen voor de verkaveling plots verdwenen uit de deelbekkenbeheerplannen. Tegelijk verdween ook de aanduiding van de te kleine ontwateringsluis op de actiekaart. Meer info
We vragen om het advies van de dienst Water (VMM)
als basis te gebruiken vermits dit de meest actuele en grondige analyse bevat van de waterhuishouding in dit gebied.
8 december 2006 :
Alle indieners van bezwaarschriften ontvangen een brief van de
stad om mee te delen dat de verkaveling is geweigerd.
29 november 2006 :
Naar aanleiding van onze email naar de milieuraad over de
"opkuis" van alle bezwarende elementen
voor de verkaveling uit het waterbeleidsplan heeft men het in de milieuraad hierover gehad.
We lezen in hun verslag van 28/11/2006 :
"Milieuraad ontving mail van de omwonenden met een vraag over de mogelijke wijziging
van de inhoud het deelbekkenbeheerplan Beneden Nete: door de milieudienst werd hierop reeds geantwoord.
Milieuraad zal aan de vraagsteller het volgende antwoorden:
* milieuraad heeft kennis genomen van het ongunstig advies van de gemachtigde ambtenaar van stedenbouw en
van het weigeren van de vergunning voor de geplande verkaveling
* milieuraad blijft deze zaak verder volgen
Hierna is er nog verdere discussie over de watertoets: meer informatie hierover is terug te vinden op
www.watertoets.be"
Om het volledig verslag in te kijken, gebruik deze
link naar de milieuraad, selecteer de milieuraad van Mechelen, klik dan rechts op "verslagen",
zoek het verslag van 28 november 2006 en klik op "meer".
We ontvangen dezelfde tekst ook per email van de milieuraad.
21 november 2006 :
Vlaams minister van Openbare Werken, Energie, Leefmilieu en Natuur Kris Peeters opent vandaag
het "openbaar onderzoek" van de waterbeheersplannen (DuLo plannen).
Deze plannen gaan over het voorkomen van wateroverlast en watertekort,
over de waterkwaliteit en over duurzaam omgaan met water.
Zij geven een overzicht van de lokale knelpunten op het terrein.
Het goede nieuws is dat iedereen de volgende 6 maand de gelegenheid krijgt om opmerkingen en
voorstellen te formuleren.
Een unieke kans dus om mee te denken over de toekomst van de watergevoelige gebieden in uw buurt.
Via de website
www.volvanwater.be kan u alle informatie vinden over
de manier waarop u voorstellen of bemerkingen kan indienen.
De
dienst Waterbeleid
van Provant laat weten dat men al de bezwarende informatie voor de verkaveling (informatie over de problemen met de afwatering van
de A625 beek) uit de plannen voor waterbeleidsplannen heeft verwijderd,
" er vanuit gaande dat de knelpunten aangaande bouwvergunnningen nu via de watertoets zouden opgelost worden."
>
De dienst Waterbeleid gaat akkoord dat " de informatie over de verkaveling in Walem zoals
ze nu in de DuLo plannen is opgenomen niet compleet is en, met de recente ontwikkelingen, ook niet
meer correct is."
Daarom heeft men beslist de fiche terug aan te passen met de meest recente gegevens.
Als hulp bij het doen van de watertoets is er nu een
watertoets-instrument.
Dit hulpmiddel is via het internet beschikbaar is gemaakt voor de gemeentes.
Alle documenten die we nu voor het eerst hebben kunnen inkijken via de procedure van "openbaarheid van bestuur"
bij Stedenbouw (zoals het advies van de afdeling Zeeschelde)
worden in de historiek pagina van de website toegevoegd.
We informeren bij
Stedenbouw
en vernemen er dat hun advies vertrokken is naar de stad Mechelen.
We vragen openbaarheid van bestuur en ontvangen een bevestigende email
met daarin de vermelding dat het advies negatief is.
Schepen van ruimtelijke ordening Lamon reageert in GVA :
Over de waterbeleidplannen waaruit alle bezwarende elementen voor de verkaveling plots verdwenen :
"Er is helemaal niet gesjoemeld.
Wij hebben met de buurt een deal gemaakt dat wij het advies van Stedenbouw zouden afwachten.
Het advies is negatief: ik ben blij dat het gezond verstand zegeviert.
Wat ons betreft komt die verkaveling er nu niet."
22 oktober 2006 :
We sturen een email naar de dienst Waterbeleid van Provant om het gemanipuleer met de DuLo plannen aan te klagen.
We vragen formeel om de gewijzigde tekst bij het DuLo plan terug in overeenstemming te brengen met de werkelijke toestand
en ons op de hoogte te houden van hun actie's.
10 oktober 2006 :
Mechelen sjoemelt met waterbeleidsplannen om overstromingsrisico voor nieuwe verkaveling te verdoezelen.
Alle bezwarende elementen voor de verkaveling van het gebied achter de Weverstraat zijn plotseling verdwenen
uit het Mechelse waterbeleidsplan (DuLo-plan) terwijl de situatie op het terrein niet is veranderd.
In de "aangepaste" versie van het DuLo plan lezen we dat de stad Mechelen
de problemen zal oplossen door het gebied te verkavelen.
ORIGINEEL : (van februari 2005, dus juist voor de verkavelingsplannen)
Waterloop A625
Het water, afkomstig van het zuiveringsstation en van de naburige wijk, komt in de
Langsgracht terecht (naast de Beneden Nete). Op deze langsgracht bevindt zich echter
een sluis (Koebeemden, Rumst, Mostaardpot 5) die te klein is om de hoeveelheid water
te verwerken.
Bijkomend probleem is dat nog niet heel de dorpskern van Walem is aangesloten op dit
zuiveringsstation. Er wordt in een aantal gevallen dus nog geloosd in het
oppervlaktewater.
Voorlopig worden er nog een aantal bouwvergunningen toegekend maar, binnen de
wettelijke beperkingen, wordt er zo veel mogelijk rekening mee gehouden om in 'natte'
gebieden het aantal bouwvergunningen te beperken. Probleem is dus dat er voorlopig (in 2005) een
wettige basis (watertoets) ontbreekt om in natte gebieden bouwvergunningen te weigeren. In die
gevallen wordt het terrein vaak gewoon opgehoogd alvorens te bouwen. Dit gebeurde
ondermeer voor de OCMW-verkaveling langs de Beneden Nete (Mechelen 1). De
invoering van een duidelijke watertoets, zoals nu vastgelegd in het decreet, zou hiervoor
een goede oplossing kunnen bieden. Op basis daarvan kunnen namelijk vergunningen
geweigerd worden.
NA BEWERKING : (van september 2006, na het indienen van de verkavelingsplannen door de gemeente)
Waterloop A625
Nog niet heel de dorpskern van Walem is aangesloten op het
zuiveringsstation. Er wordt in een aantal gevallen dus nog geloosd in het
oppervlaktewater
Aangehaald door Sint-Katelijne-Waver, Polder Koebeemden, Natuurverenigingen
Beoogde resultaat
- verbetering van de waterkwaliteit van de Stenegootbeek
- voorkomen van wateroverlast langsheen de waterloop
Oplossingenscenario's
- In Walem is een nieuwe verkaveling voorzien. In samenspraak met de stad
Mechelen is reeds beslist dat alle woningen gescheiden zullen aangesloten
worden
- Overleg tussen alle betrokken waterloopbeheerders (polder Koebeemden,
Polder Battenbroek, Mechelen, Sint-Katelijne-Waver en provincie Antwerpen)
om betere en duidelijke afspraken te maken omtrent het beheer (peilen,
ruimen en debieten).
- Afkoppelen van woningen en bedrijven
- opleggen van plaatselijke opvang en vertraagde afvoer van het regenwater
(regenwaterputten, hergebruik van regenwater, plaatselijk infiltreren indien
dat kan, .)
- Voorzien van bufferingsmogelijkheden
Keuze scenario
Een overleg zal alleszins de eerste stap zijn die moet genomen worden. Verder zal
moeten onderzocht worden welke van de voorgestelde mogelijkheden de meest
haalbare en wenselijke is.
De Streekkrant meldt dat de open stadslijst VLD-CDO-Groen het aantal inwoners in Mechelen van 79.000 (nu) naar 85.000
wil opvoeren tijdens hun volgende legislatuur. Hiervoor moet men woonuitbreidingsgebieden in Mechelen zoals Spreeuwenhoek, Stuivenberg, Boerenkrijg, Walem en Muizen aansnijden.
Op het gewestplan zijn de wit met rood gearceerde gebieden de geplande woonuitbreidingsgebieden in Walem.
het gebied achter de Koning Albertstraat (6,3 ha / 125 woningen)
De volledige
Atlas van woonuitbreidingsgebieden
kan je vinden op de website van de Vlaamse Gemeenschap.
Het gewestplan kan je opvragen via de website van het "Agentschap voor Grafische Informatie Vlaanderen (AGIV)" op
www.agiv.be
Klik dan verder op "ruimtelijke planning/gewestplan" en vervolgens op Mechelen.
De watertoets die besteld was door Stedenbouw en later ook door de stad Mechelen geeft 5 redenen waarom hier niet kan gebouwd worden :
de ligging in effectief overstromingsgebied (zie bijgevoegde kaarten)
de niet te vermijden ophoging van de gronden met als gevolg het verlies aan ruimte
voor water (lees : overstromingsgevaar voor de omgeving) en de moerasvegetatie,
zonder dat hiervoor compensatie wordt voorzien
de onduidelijkheid over de scheiding van hemelwater en afvalwater
de afwezigheid van een buffervoorziening op het hemelwater afkomstig van de nieuwe wegenisverhardingen
het dempen of overwelven van grachten zonder compensatie
Omdat het advies van 18/7/2006 zo klaar en duidelijk de problemen stelt verwachten we nu spoedig een beslissing van Stedenbouw.
Johan Asselberghs van
Natuurpunt
legt hierin uit wat de gevonden planten op de verkaveling vertellen over de waterstand en de overstromingsgevoeligheid van het perceel.
De
gedetailleerde planteninventaris werd op 12 juni 2006 overgemaakt
aan de bouwdienst.
4 juli 2006
Het
nieuwe voorontwerp van het decreet over de watertoets
(zie ons bericht van 2 juni) is vertrokken naar de Raad Van State voor goedkeuring.
Het bevat zeer concrete regels voor de uitvoering van de watertoets
door overheden (gemeentes, ...)
Voordien bogen het VREG en de MINA-raad zich al over het voorstel.
Zij brachten op 7 en 8 maart een
gezamelijk advies hierover uit.
Het nieuw ontwerp tracht om alle achterpoortjes
in de huidige wetgeving te sluiten :
Een overstomingsgevoelig gebied wordt gedefinieerd als
"een op kaart aangeduid gebied waar
overstromingen kunnen worden verwacht of, voor de gebieden die niet
op kaart zijn aangeduid, een gebied dat in het verleden meermaals is
overstroomd en waar redelijkerwijs nieuwe overstromingen kunnen worden
verwacht;"
(een gemeente kan zich niet langer verstoppen achter het feit dat het
gebied niet op de overstromingskaarten staat en tegelijk harde bewijzen
zoals overstromingsfoto's naast zich neer leggen)
Er komen beoordelingsschemas die de gemeente moet doorlopen.
(dit moet vermijden dat er willekeur en rechtsonzekerheid ontstaat
bij de beoordeling door de gemeente)
Deze beoordelingsschema's geven onder andere aan dat van zodra er
reliefwijzigingen, zoals ophogingen, gepland zijn in overstomingsgevoelig
gebied (zie hierboven), er altijd een wateradvies gevraagd moet worden
aan de bevoegde instantie.
(dit moet vermijden dat de gemeente simpelweg geen watertoets doet)
Er is nu een duidelijke omschrijving van de instanties aan wie de gemeente
advies dient te vragen in het kader van de watertoets.
(dit zal vermijden dat gemeentes alleen maar advies vragen aan
instanties waarvan zij geen bezwaren verwacht of die niet bevoegd zijn voor
de watertoets)
De introductie van een waterparagraaf. In deze paragraaf dient de gemeente
haar beslissing i.v.m. de watertoets duidelijk te motiveren.
(een standaardformulering in de zin van "regenwaterputten, ..." volstaat niet)
27 juni 2006
Ook de Mechelse milieuraad
vraagt een degelijke watertoets voor de verkaveling. We lezen in het verslag van 27 juni volgende tekst :
"De milieuraad ... dringt bij het college aan dat een degelijke watertoets zou uitgevoerd
worden bij de nieuwe verkavelingaanvraag in de Weverstraat te Walem."
Om het volledig verslag in te kijken, gebruik deze
link naar de milieuraad, selecteer de milieuraad van Mechelen, klik dan rechts op "verslagen",
zoek het verslag van 27 juni 2006 en klik op "meer".
18 juni 2006
We onderzochten het verband tussen de overstromingen die zijn vastgelegd op foto/video en
de historische laagwaterstanden van de Nete. Om dit verband te kunnen onderzoeken vroegen
we alle gemeten laagwaterniveaus van de laatste 10 jaar op bij het
HIC (meetpunt Walem)
Deze data geeft aan dat er overstomingen plaatsvinden telkens wanneer het laagwaterniveau van de Nete 2 of 3 getijden
na elkaar zeer hoog blijft.
Op die momenten blijft de ontwateringsklep (van de beek A625 naar de Nete) heel de tijd dicht en
verdrinken stilaan de laagstgelegen gebieden rond de beek.
Vandaag keurde de Vlaamse Regering een nieuw besluit over de watertoets goed. Dit geeft de lokale overheden die een vergunning dienen af te leveren (bvb gemeentes), specifieke richtlijnen voor de toepassing van de watertoets.
Deze beslissing is een verdere stap in de uitvoering van het decreet Integraal Waterbeleid.
We zijn met een beperkte delegatie op het stadhuis voor onze afspraak met burgemeester Somers en het college.
We krijgen echter alleen Van Thillo (bouwdienst)
en Jowan Lamon (Schepen van ruimtelijk ordening) te zien. Bij het buitengaan komen we Ludwig Neefs nog
tegen die zich excuseerde dat hij te laat was.
Tijdens de vergadering vragen we expliciet om op basis van al de
door ons aangebrachte elementen
de aanvraag terug te trekken
maar men stelt voor de verkaveling zijn gewone gang te laten gaan en het advies van Stedenbouw af te wachten.
We vernemen van de bouwdienst dat er opnieuw advies is gevraagd (en gekregen) van de Mechelse Milieudienst.
Besluit van de milieudienst :
"Uit de foto's blijkt de drassigheid van het terrein. Het is echter onduidelijk wat de reden ervan kan zijn. Mogelijke oorzaken zijn :
beperkte infiltratiecapaciteit door de bodemstructuur
infiltratie vanuit de Nete
structuur van de waterloop 6.25 (de beek) en de onvoldoende afzetmogelijkheden naar de Nete toe
Er kan gepleit worden voor een degelijke watertoets door de afdeling water of door een onafhankelijk extern bureau die terzake kennis en ervaring hebben"
"Scherpe Zegge komt voort op plaatsen die in de winter gedurende 4 tot 6 maanden onder water staan."
"Veldzegge groeit in natte weiden, greppels en moerassen. Ze blijft vitaal zolang haar substraat tot aan de oppervlakte doordrenkt is en verdwijnt als eerste bij verdroging."
"Pitrus groeit vooral op verstoorde gronden die tenminste 's winters permanent onder water staan."
"Veldrus groeit best op terreinen waar de grond ook in de zomer drassig blijft."
"Blaaszegge groeit op 's winters steeds onder waterstaande en 's zomers meestal droogvallende plaatsen. Komt vaak voor binnen het overstromingsbereik van beken die voor een belangrijk deel door regenwater wordt gevoed."
24 mei 2006 :
In Mei verscheen er in
het maandblad van de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeentes (VVSG) een artikel onder de titel :
Aanmodderen met de watertoets.
Hierin zegt Stedenbouwkundig Ambtenaar van de bouwdienst van Mechelen, Anke Van Caudenbergh
dat de watertoets op dit moment voor de bouwdienst slechts een formaliteit is.
Vandaag hadden we afspraak met burgemeester Somers.
Hij was echter onze afspraak "vergeten" en stelde voor de vergadering uit te stellen tot 1 juni.
17 mei 2006 :
College en burgemeester bestellen nu eindelijk ook een watertoets (Stedenbouw deed dit al op 13/4/2006) bij de "Dienst Water" van het Vlaamse gewest. Ze houden hiermee hun belofte die ze op 23 april deden aan de buurt tijdens de infodag van de stad Mechelen in het congrescentrum Lamot.
Vandaag hebben wij een vergadering gehad met burgemeester Somers en een aantal Schepenen.
We hebben het onder andere gehad over
de ligging van het terrein en zijn functie als waterbuffer
de punten uit de bezwaarschriften
de uitgesproken negatieve mening van 3 waterexperten over deze verkaveling :
De dienst 'stedelijke ontwikkeling en milieu van de stad Mechelen, de Vlaamse overheid met de GIS-overstromingskaarten en Aquafin, de uitbater van het aanpalende waterzuiveringsstation
het DuLo rapport (zie hieronder).
Afladen en bekijken van het rapport dat de
buurtbewoners presenteerden aan het college.
Het antwoord van burgemeester Somers is dat hij nu niet kan beslissen.
Hij stelt een volgende vergadering voor op 18 mei.
Ondertussen wordt de verkavelingsaanvraag blijkbaar wel met bekwame spoed door de administratie gejaagd.
Dit positief advies dateert blijkbaar al van 11 april (dit is minder dan 4 weken na de aanvraag van het advies).
Het is gebaseerd op een verouderde kaart.
Verder bevat het een aantal standaardformuleringen i.v.m. waterputten, verharde oppervlakken, enz.
Blijkbaar heeft men de toestand niet echt onderzocht.
4 mei 2006 :
De Stad Mechelen lapt haar eigen -beleidsplan voor duurzaam waterbeleid- (DuLo) aan haar laars
De stad Mechelen schendt met de beslissing tot verkavelen haar eigen beleidsplan voor duurzaam waterbeleid.
Via de werkgroep voor DUurzaam LOcaal waterbeleid (DuLo) ondertekende de stad Mechelen samen met
de Provincie Antwerpen de volgende tekst die specifiek gaat over het gebied rond de A625 beek.
Deze beek loopt dwars over het verkavelingsterrein :
Voor de watertoets :
"Voorlopig worden er (rond de A625 beek)
nog een aantal bouwvergunningen toegekend maar binnen de wettelijke beperkingen,
wordt er zoveel mogelijk rekening mee gehouden om in natte gebieden het aantal bouwvergunningen te beperken.
Probleem is dus dat er voorlopig een wettige basis ontbreekt om in natte gebieden bouwvergunningen te weigeren.
In die gevallen wordt het terrein vaak gewoon opgehoogd alvorens te bouwen.
Dit gebeurde ondermeer voor de OCMW-verkaveling. ...
Na de watertoets (situatie nu):
"De invoering van een duidelijke watertoets, zoals nu vastgelegd in het decreet,
zou hiervoor een goede oplossing kunnen bieden.
Op basis daarvan kunnen namelijk vergunningen geweigerd worden."
Tegen haar eigen waterbeleid in keurde de gemeente de verkavelingsaanvraag
voor 14 huizen - letterlijk rond de A625 - toch goed.
Op blz 6 van het plan voor duurzaam lokaal waterbeleid (DuLo) dat we vonden op de website van de Provincie Antwerpen kan je de bovenstaande tekst terugvinden.
We lezen hierin over de watertoets op blz 85 : "De gemeente, als vergunningsverlenende overheid, dient de watertoets uit te voeren. Bijgevolg kan in Vlaanderen vanaf
24/11/2003 niet meer gebouwd worden op gronden die regelmatig dreigen te overstromen, ..."
"Bij het uitvoeren van de watertoets dient verder rekening gehouden te worden met de verschillende waterbeheerplannen
van zodra deze vastgelegd zijn (waterbeleidsplannen, bekkenbeheerplan, deelbekkenbeheerplan (=DuLo))"
Aangezien de stad niveau 2 van de samenwerkingsovereenkomst "milieu als opstap naar duurzame ontwikkeling
2002-2004" heeft onderschreven engageert zij zich tot de projectorganisatie, de opmaak van de doelstellingennota
(basisinventarisatie, discussienota, knelpunten, oriënterend overleg, streefbeeld), een actieplan (DuLo-waterplan)
en de uitvoering van prioritaire projecten uit het actieplan."
Bedoeling is om goede en slechte voorbeelden te bundelen en er beleidsvoorstellen mee te formuleren.
De website start met de verkaveling in de Weverstraat als typevoorbeeld nummer één waar het misloopt.
Wim Van Gils, beleidsmedewerker BBL en bezieler van
nattevoeten.be
tekent alvast onze petitie.
29 april 2006 :
Naar aanleiding van onze vraag op de infodag van de Stad Mechelen ontvangen alle inwoners van de
Emiel Engelsstraat en de Weverstraat een uitnodiging van het schepencollege
om op 5 mei te praten over de waterproblemen op en rond de verkaveling in café 'Hoekske in Walem.
25 april 2006 :
We zijn op bezoek bij Schepen
Magda Van Loon
Zij betuigt haar steun aan onze actie.
We zijn op bezoek bij Schepen
Frank Nobels
Die stelt voor om alles zijn gang te laten gaan en Stedenbouw te laten beslissen.
18 april 2006 :
De Gazet Van Antwerpen :
"Schepen steunt protest tegen verkaveling"
Schepen Lamon over de goedkeuring van het College : " We moeten er over durven nadenken of dit de juiste beslissing was.
Kavels ophogen heeft geen zin, want dan zitten ze in de omgeving met problemen". Lamon wil met zijn collega's het debat
over de verkaveling opnieuw openen.
15 april 2006 :
Deze week is men gestart met de ophoging van een strook bouwgrond 80 m verderop in de Weverstraat, even voorbij de boerderij.
Foto's voor en na de ophoging tonen de gevolgen voor de omgeving en laten zien dat de
argumenten van de bouwdienst (voorbarige vrees) geen steek houden.
12 april 2006 :
We versturen
een document.
naar Burgemeester Somers en alle Schepenen van Mechelen dat aantoont dat
het verslag van de bouwdienst onvolledig en misleidend is. We vragen dat het College op de beslissing terugkomt
en het
dubieuze rapport van de bouwdienst Mechelen definitief naar de prullemand verwijst.
de provicie Antwerpen,departement leefmilieu (beheerder van de beek)
Door het gebrek aan initiatief van de stad Mechelen was de adviesaanvraag naar de dienst Water (watertoets)
nog steeds niet vertrokken. Het is nochthans de gemeente die instaat voor het aanvragen van de watertoets.
11 april 2006 :
We zijn op bezoek bij Schepen
Ludwig Neefs
die erg verbaast doet over de overstromingsfoto's en de mail van Aquafin.
In de voormiddag graaft men in de verzadigde grond
greppels om afwatering te geven naar de beek.
Dit mislukt. Vermits het waterpeil van de beek reeds zo goed als gelijk stond met het waterpeil op
het terrein kan de beek niet voor afwatering zorgen.
Dit ontkracht meteen een belangrijk argument van de bouwdienst.
10 april 2006 :
We staan op de website van het VRT-nieuws onder de titel
"Schrapt Mechelen een verkaveling ?"
" do 06/04/06 - De stad Mechelen schrapt mogelijk een verkaveling in deelgemeente Walem.
Vorige maand gaf de Mechelse gemeenteraad nog zijn fiat voor de verkaveling van een aantal gronden tussen de Emiel Engelsstraat, de Weverstraat en de Nete.
Maar volgens de buurtbewoners staan die gronden bijna het hele jaar onder water. Een nieuwe verkaveling zou volgens hen nog meer wateroverlast veroorzaken.
De stad Mechelen wacht nu op de resultaten van een watertoets. Als de gronden niet geschikt blijken voor verkaveling, moet de beslissing van de gemeenteraad worden herzien."
Op verzoek van schepen Lamon beraden schepencollege en burgemeester zich opnieuw over de verkavelingaanvraag.
Na een uitleg van de bouwdienst beslist burgemeester Somers (ditmaal ontensprekelijk op de hoogte van de
overstromingsproblemen en -foto's) het dossier toch te laten doorgaan.
We krijgen zelf
een e-mail
van de dienst communicatie bij Aquafin N.V. ,
uitbater van het naastgelegen waterzuiveringsstation : "... Aquafin stelt zich ernstige vragen bij de eventuele aanleg van een
verkaveling op deze plaats... ...kan het nooit de
bedoeling zijn om het te bebouwen, ook al is het op het gewestplan
ingekleurd als woongebied. Bovendien wordt bij een nieuwe verkaveling een
gescheiden rioleringsstelsel aangelegd waarbij in dit geval het regenwater
naar de achtergelegen beek zou lopen. Aangezien deze beek nu al continu
gezwollen is, kan ze het extra water van de verharde oppervlakken er
onmogelijk nog bij nemen."
We versturen een email naar schepen van ruimtelijke ordening
Jowan Lamon
met het verzoek ons op de hoogte te houden van nieuwe ontwikkelingen.
4 april 2006 :
Om iedereen in Walem te informeren over de verkaveling en tegelijk op te roepen tot het steunen van de petitie zijn we vandaag gestart met het bezorgen van flyers in alle brievenbussen van Walem.
De Standaard :
"Mechelse moerasverkaveling wordt herbekeken"
Volgens "De Standaard" zal men in de gemeenteraad van morgen (5 april) de verkavelingsvergunning herbekijken. "We moeten op onze beslissing durven terugkomen" zegt schepen voor Ruimtelijke ordening
Jowan Lamon.
Hij betwijfelt of er al iemand ter plekke is gaan kijken. "Als blijkt dat de gronden niet geschikt zijn voor verkaveling moet
de gemeenteraad de toekenning herzien".
We verschijnen in de nationale beleid.flits, een digitale nieuwsbrief (e-mail) van
Natuurpunt onder de titel :
"Watertoets: lekken gesignaleerd" :
"Met een (digitale) petitie proberen buurtbewoners en Natuurpunters in Walem (Mechelen) een geplande verkaveling in een overstromingsgebied naast de Nete alsnog tegen te houden. Het is maar één van de voorbeelden waar de watertoets (nog) niet functioneert. Hopelijk komt daar snel verandering in met het nieuwe uitvoeringsbesluit. En worden foute beslissingen uit het verleden bijgestuurd. Meer info: Peter.Symens@natuurpunt.be"
2 april 2006 :
In de Weverstraat starten de buurtbewoners een ludieke affiche-actie om te protesteren tegen de "waterverkaveling".
1 april 2006 :
We spreken met Eddy Merckx, lid van de
dorpsraad Walem.
We overhandigen hem onze foto's en gaan met hem ter plaatse de toestand bekijken.
We spreken met Tweede Schepen
Jowan Lamon
Hij is onder andere bevoegd voor: ruimtelijke ordening, ruimtelijke planning, stadsvernieuwing, bouwdienst en stedenbouw.
We overhandigen hem onze foto's en delen hem onze bezwaren en bezorgdheid mee.
Op basis van het
foutieve advies
van de bouwdienst van 5 februari keurt de gemeenteraad van Mechelen de aanvraag goed.
Je kan deze goedkeuring hier vinden onder punt 27.
Het dossier vertrekt ter goedkeuring naar Stedenbouw.
5 februari 2006 :
De gemeentelijke bouwdienst te Mechelen levert ondanks de bezwaarschriften met overstromingsfoto's, de kritische nota van
de milieudienst en de brief van Aquafin toch een positief advies af. Waarom ze dit doen is onduidelijk.
Hun verslag verzwijgt een aantal bezwarende feiten voor de verkaveling.
Het is niet duidelijk of de door de Vlaamse Overheid opgelegde watertoets nu gedaan werd of niet.
Verder ontbreekt ieder initiatief om de werkelijke situatie in te schatten.
De milieudienst van de Mechelen schrijft een kritische interne nota naar de eigen bouwdienst.
Enkele zinnen uit de nota :
"... kan de vraag gesteld worden of het verantwoord is dit lager gelegen gebied vlak tegen
de Netedijk aan te ontwikkelen.
Het is dan ook van groot belang dat een degelijke watertoets (door afdeling water) wordt
uitgevoerd voor de geplande verkaveling.
Ophoging terrein mag geen wateroverlast veroorzaken bij aanpalende percelen."
15 juli 2005 :
De Gemeente ontvangt een brief van Aquafin in verband met de verkaveling.
In deze brief lezen we dat Aquafin vreest dat hun eigen installaties zullen overstromen als
de nieuwe verkaveling met ophoging er komt :
"Op het plan is te merken dat ter hoogte van lot 6 de grond wordt opgehoogd. Het hoogteverschil met de
waterzuiveringsinstallatie bedraagt 40 cm en hierdoor kan er wateroverlast onstaan ter hoogte van de installatie.
We vragen dat de verkavelaar de nodige maatregelen treft om dit te vermijden. "
12 juli 2005 :
In totaal ontvangt de gemeente elf bezwaarschriften. Negen bezwaarschriften van mensen uit de buurt vermelden
als eerste en belangrijkste punt het water. De twee bezwaarschriften van Natuurpunt wijzen op het water en op
de natuurwaarde van het perceel. Verder wordt er een brief ontvangen van Aquafin (het nabijgelegen
waterzuiveringsstation) met de vraag om "maatregelen te nemen om wateroverlast te vermijden."
Pas later zou blijken uit een
email van Aquafin aan de buurtbewoners
dat Aquafin de verkaveling helemaal niet ziet zitten : " ... het nooit de bedoeling kan zijn om dit perceel te bebouwen.".
Op het moment dat de grondprijzen van bouwgrond in Vlaanderen ongekende hoogtes bereiken dient landmeter
Jan Belmans
samen met de eigenaars een aanvraag in voor het
verkavelen van de natte gronden
achter de Weverstraat
. Hiervoor moet een nieuwe straat worden aangelegd.
Op het perceel van 7995 m2 worden 12 loten bouwgrond voor half-open bebouwing en 2 loten voor
vrijstaande bebouwing getekend. Op het gewestplan staat het perceel ingekleurd als woongebied.
Jan Belmans
is een bekend landmeter, verkavelaar en BIV-erkend vastgoedmakelaar in Duffel.
Tegelijkertijd is hij ook voorzitter van de Gemeentelijke Commissie Ruimtelijke Ordening (GeCoRo) die het gemeentebestuur
van Duffel moet adviseren over ruimtelijke ordening en verkavelingen.
Hierop was reeds eerder kritiek. Zie het artikel in Gazet van Antwerpen : "Gecoro draait vierkant" van 4 september 2003.